قوی ترین اسید

تعداد بازدیده : 3279
نویسنده خبر :
منبع :
12 1398 اردیبهشت

قویترین اسید دنیا که لااقل یک میلیون مرتبه قویتر از اسید سولفوریک غلیظ شده می باشد دریکی از ازمایشگاهای کالیفرنیا ساخته شد.شاید این اسید کمترین میزان خورندگی را هم داشته باشد.این ترکیب کربوران اسید نامیده شده است تولید کنندگان آن می گویند این نخستین ابر اسیدی است که می توان انرا در ظرف شیشه ای (لوله ازمایشگاهی ) نگهداری کرد .

ابر اسید قبلی اسید فلوئور وسولفوریک به قدری قوی است که مستقیما(فورا) می تواند شیشه را خود حل کندولی به نظر می رسد خاصیت اسید جدید به پایداری شیمیایی قابل توجهش برگردد.
این اسید مانند همه اسیدها با ترکیبات دیگر واکنش نشان می دهدویک اتم هیدروژن با بار مثبت به انها می دهد اما بنیان باقی مانده انقدر پایدار است که از واکنش بیشتر خودداری می کند .

این اسید جدید با فرمول(H(CHB11GL11 تمایل بسیار زیادی برای دادن یون هیدروژن داردکه میزان قدرت اسیدی انهارا تعریف میکند(معین میکند)و صد تریلیون بار از اب استخر اسیدی تر است اما بنیان باقی مانده اسید که نتیجه از دست دادن یون هیدروژن است شامل یازده اتم بورویک اتم کربن است که در یک ساختار 20 وجهی قرار گرفته اند . هدف اصلی محققان این است که با استفاده از اسید های کربوران اتم های گار نجیب زنون را بسادگی اسیدی کنند کاری که تا کنون انجام نشده است.

مقالات مرتبط

نظراتــــــ