استفاده از سود سوز آور در تصفیه آب

تعداد بازدیده : 3797
نویسنده خبر :
منبع :
10 1397 بهمن

سود سوز آور یا سدیم هیدروکسید و سایر نمک های قلیایی به منظور افزایش pH آب به کار می روند. pH پایین به معنی افزایش اسیدیته آب می باشد. اسیدی بودن آب می تواند اثرات نامطلوبی بر سیستم انتقال آب داشته باشد و باعث خوردگی تجهیزات فلزی سیستم انتقال گردد. همچنین یاعث بروز اثرات مخربی بر سلامت مصرف کنندگان می شود. به همین علت باید برای خنثی سازی آب از مواد قلیایی که pH بالا دارند استفاده کرد.
سود سوز آور حلالیت بسیار بالایی در آب دارد، نسبتا ارزان است و از واکنس آن با اسید رسوب کمتری بصورت نمک ایجاد می شود. به همین دلایل از این ماده در خنثی سازی آب استفاده می شود. از نظر خصوصیات شاید بتوان گفت هیدروکسید پتاسیم (پتاس) نسبت به سود سوزآور برتری داشته باشد ولی قیمت سود کمتر از آن است.
حلالیت زیاد سود سوز آور موجب سهولت در استفاده از آن گردیده و به همین دلیل بر مواد ارزانتری مانند کلسیم هیدروکسید (آهک) ترجیح داده می شود.

روش های جلوگیری از خوردگی لوله ها
دو روش برای جلوگیری از خوردگی لوله ها وجود دارد: استفاده از مواد افزایش دهنده pH و استفاده از مواد مهارکننده خوردگی، در برخی موارد از هر دو روش استفاده می شود.
یکی از راه های کاهش خوردگی لوله ها، تولید آب هایی است که برای فلزات غیر خورنده است. آب غیر خورنده نه تنها طول عمر لوله ها را افزایش می دهد بلکه سطح سرب و مس در آب را نیز کاهش می دهد.
افزایش pH باعث کاهش حلالیت سرب و مس محلول در آب می شود و منجر به تشکیل رسوبات کربنات کلسیم نامحلول در طول دیواره لوله می گردد. رسوب کردن کربنات کلسیم مانع تماس مستقیم آب با دیواره لوله ها می شود و از این طریق به کاهش خوردگی کمک می کند. به طور مشابه مواد مهارکننده خوردگی نیز با جلوگیری از انحلال سرب و مس و تشکیل یک لایه پوشش اورتوسولفات فلزی موجب کاهش خوردگی می شوند.
برای آب های با سختی متوسط تا زیاد، افزایش pH می تواند موجب ایجاد بیش از حد رسوبات کربنات کلسیم گردد. این رسوبات که بیش از آن است که به دیواره لوله ها بچسبد به آب منازل راه می یابد و ظرفیت هیدرولیکی لوله ها را نیز کاهش می دهد. این مشکل بیشتر زمانی رخ می دهد که از آهک (کلسیم هیدروکسید) در سیستم استفاده می شود. استفاده از سود سوز آور در این موارد به جای استفاده از قلیاهای دیگر مانند آهک می تواند این مشکل را برطرف نماید و واکنش را زمانی که به pH مورد نظر رسید متوقف کند.
نکات
توجه داشته باشید سود پرک خود یک ماده خورنده قوی است. این واکنش آن با اسید است که موجب خنثی شدن آب می شود. بنابراین پمپ ها، لوله ها و سایر وسایل مورد استفاده برای تزریق سود به آب باید از مواد اولیه مناسب تهیه شده باشند. مواد باید به آرامی به آب اضافه شوند و توجه شود مخلوط به صورت کامل انجام شود.
نقطه انجماد سود مایع ۵۰ درصد ۴٫۴ درجه است.در دمای زیر ۱۸ درجه نیز ویسکوزیته آن زیاد می شود. برای جلوگیری از یخ زدن باید از غلظت های پایین تر (که معمولا ۳۰ درصد تولید می شود) استفاده کرد.
موارد ایمنی در استفاده از سود برای تصفیه آب
o در صورت اضافه کردن آن به صورت دستی، برای جلوگیری از تنفس بخارات، تهویه مناسب را حفظ کنید.
o برای جلوگیری از تماس با پوست و چشم با مواد شیمیایی، دستکش های محافظ، عینک ایمنی و لباس مناسب استفاده شود.
o هیدروکسید سدیم را در جای خنک و خشک از مواد قابل اشتعال نگه دارید. گرما و ضربه ممکن است موجب انفجار گردد.
o افراد مبتلا به رژیم کم سدیم باید قبل از نصب یک سیستم تزریق، با پزشک مشورت کنند.

 

مقالات مرتبط

نظراتــــــ